Kunta-alalle toistaiseksi jatkuva ylityö- ja vuoronvaihtokielto 18.4. alkaen

12.4.2022

Ammattiliitto Jyty, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO julistavat kunta-alalle toistaiseksi jatkuvan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 18.4. alkaen.

Koko kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa maanantaina 18.4.2022 kello 00.01 ja on voimassa toistaiseksi. Kiellolla ja lakoilla järjestöt haluavat vauhdittaa sopimusratkaisun saamista kunta-alalle.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee seuraavia sopimusaloja:
•    kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES
•    kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus OVTES
•    kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS
•    kunnallinen tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimus TTES
•    sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTE-sopimus.

Kunta-alan sopimusten viranhaltijat eivät kuulu kiellon piiriin. Kiellon ulkopuolelle rajataan myös työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

Mitä ylityö- ja vuoronvaihtokielto tarkoittaa?

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana Jytyn jäsenet kieltäytyvät tekemästä ylityötä ja vaihtamasta työvuoroja. Kiellon aikana työntekijät eivät sovi työnantajan kanssa ylitöiden tekemisestä eivätkä työvuorojen vaihtamisesta. Myös "harmaan ylityön" tekeminen on kiellettyä. Liukuvassa työajassa työskentelevät tekevät korkeintaan sovittua päivittäistä työaikaa eli liukumia ei kerrytetä. Muuten jäsenet hoitavat työnsä normaalisti. Työpaikalle saavutaan ja sieltä poistutaan täsmällisesti työvuoroluetteloon merkityn työvuoron mukaisesti.

Mitä on harmaa ylityö:
Harmaalla ylityöllä tarkoitetaan työtä, jota tehdään suunnitellun säännöllisen työajan lisäksi, mutta joka ei ole ylityötä, koska ylimääräisinä tehdyt työtunnit tasataan saman viikon tai
tasoittumisjakson aikana vähentämällä suunniteltuja työvuoroja saman verran.

Lue lisää Jytyn asettamasta ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta.